27 Ocak 2012 Cuma

Londra ve Big Ben

Herkese selam, ben Kusgozu'nun esi KartalgozuJ Ben de Kusgozu'nun bloguna arada katki saglayacagim, son duzenlemeler Kusgozu'den... Ilk yazim ise Big Ben ile ilgili.
Big Ben, Londra’nin sembollerinden biri. Evet, Parlamento binalarinin yanindaki yaklasik 100 metre yuksekligindeki 14 tonluk saat kulesinden bahsediyorum. Veya daha basitce Westminster metro istasyonundan cikip da kafanizi kaldirinca karsiniza cikan Big Ben’den.  Big Ben’in Ingiliz halkinin gunluk yasamlarindaki etkisi herkese gore farklilik gosteriyor. Benim icin ise gun icinde Big Ben’i gorebilmek veya gorememek var.
Biliyorsunuz, Londra’da cogu kisi finansla ilgili isler yapiyor. Bunun iki onemli merkezi var,:
1)      “The  City” bolgesi (ki 1100lerden beri ayni bolge, yani Bank, London Gate, Charing Cross, Strand, St. Paul, Temple duraklari arasindaki the Square Mile olarak da isimlenen alan),
2)      Sehrin dogusundaki cirkin ve yuksek binalardan olusan, the City'den 900 sene kadar sonra kurulan Canary Wharf!
Londra’da cogu kisi isine metroyla gidiyor ve ister City ister Canary Wharf’ta calissin herkesin yolu bir sekilde Westminster’dan geciyor. ‪Gun icinde Big Ben’i ancak ise arabayla veya taksiyle gidip geliyorsaniz veya nehir kenarinda kosarsaniz gorebiliyorsunuz. Ya da ofis disinda o taraflarda toplantilariniz varsa Westminster duraginin hemen yanindaki Café Nero’da kahve icerken de gorebilirsiniz. Ve tabii ise nehir uzerindeki teknelerle gidecek kadar sansli olan kisiler de var! Ben ilk senelerimde, Big Ben’i cok da farketmeden yasayanlardanim Londra’da. Insanlarin her gun Big Ben’in altindan gecip onu goremeden Londra’da yillarda yasamalari beni hep dusundurmustur. Benim  Big Ben’i farketmem ise ilk kez bisikletle gidip geldigim gundur! Hem de turistik bir amacla degil, ise gec kalip kalmadigimi teyid etmek icin Big Ben’in saatine bakarken!
‪O gunden sonra da Big Ben’i daha cok takip etmeye (daha dogrusu farketmeye) basladim.  Bunda yeraltindaki fare deliginden daha fazla cikmamin da etkisi var. Ve Londra'da disarlardaysaniz, Big Ben’in de sizi takip eder. Tabii Big Ben’i uc ayda bir gormekten haftada 4-5 kere gormeye baslayinca (Londra’da disarda spor yaparken genelde Big Ben karsiniza cikiveriyor) hakkinda da bilgi edinmeye basladim. Mesela, isminin herkes Big Ben’in yapilmasindan sorumlu (bir nevi sehir ve cevre bakani) olan Sir Benjamin Hall’dan geldigini sanir ancak baska bir rivayete gore ayni yillarda yasayan agirsiklet boks samiyonu Big Caunt’dan geldigi soylenir. Ben buyuk bir politikacidansa 100 kiloluk buyuk, ama sakar bir boksorun bu 1858’de tamamlanan kuleye isim verdigi hikayeyi daha cok begeniyorum.
Bir de Big Ben'le ilgili garip anekdotlarim var. Soyle ki Londra’da kosu cok popular bir spor. Insan kosmaya sarinca bir kere garip bir sekilde mesafe ezberliyor. Mesela, ben evimden Big Ben ve isimden Big Ben’e olan mesafeyi birakin mil ve km.yi, metresine kadar biliyorum. Hatta Big Ben'den Hyde Park ve Battersea Park'a olan mesafeleri de. Big Ben’i gorunce kafasinda dakika / mesafe matematigi yapan saniyorum sirf ben degilimJ
Big Ben'le ilgili goz yanilsamalari da var tabii. Mesela kosarken yaklastikca saatin etrafindaki cercevenin alti ne kadar pis diye dusunebilirsiniz, aslinda orda gormeniz gereken bir yazi var: “DOMINE SALVAM FAC REGINAM NOSTRAM VICTORIAM PRIMAM” yani son iki kelimesinden de anlayabileceginiz gibi tanri kralice 1.victoria'yi korusun!
Ha bir de uzun kosularda, kule'nin egik gorunmesi gibi bir durum var. O da bir goz yanilsamasi veya 15. km'den sonra enerji jeli almayi unutunca olusan bir halusunasyon degil:=. 10 senedir senede yaklasik 1 mm egiliyor Big Ben (Piza kulesinin 1/15i kadar yani). Belediyenin bolgedeki kazilarinin olumsuz bir sonucu!
Big Ben'i insanlarin gordugunde en mutlu oldugu anlardan biri de Londra Maraton bitisi! Ilk gordugunuzde son yarim saatte oldugunuzu ve oraya ulasinca son viraja girdugunuzu simgeliyor. Bilmiyorum asagidaki Monet tablosu kadar guzel mi, ama benim gozume gecen sebe o coskulu kalabalikla daha da guzel gelmisti. Belki bu sene o ani fotograflar, Monet resmiyle karsilastiririz hangisi daha guzel diye:-)
Sevgiler, Kartalgozu.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder